اتاق کودک

اهمیت اتاق خواب شخصی کودک و حفظ حریم خصوصی آن

اگر خانواده بزرگی دارید، شاید مهیا کردن اتاق خواب شخصی برای هر یک از فرزندانتان دشوار یا حتی غیر ممکن باشد. با این حال، اگر این امکان وجود داشته باشد، فواید متعددی وجود دارد که کودک بدین وسیله آنها را به دست می آورد.

در واقع کودکی که اتاق خواب خود را دارد نسبت به کودکی که از آن محروم است، به دلایل مختلف، بهتر از عهده مسئولیتهای خود برمی آید و سریعتر بالغ میشود.

در زیر به برخی از مهمترین دلایل این امر اشاره کرده ایم:

سبک شخصی

اینکه بتوانید به کودکان اجازه دهید انتخاب کنند چگونه می خواهند اتاق خواب خود را تزئین کنند ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما در حقیقت می تواند به آنها اجازه دهد سبک  و سلیقه شخصی خود را پرورش دهند و احساس کنند فضایی برای ابراز وجود دارند.

این موضوع به آنها توانایی کنترل فضای شخصی خود را می دهد و به همین دلیل آنها احساس عزت نفس بالاتری خواهند داشت که در سال های شکل گیری شخصیت آنها بسیار ارزشمند است.

بیان سلیقه شخصی آنها می تواند شامل هر چیزی باشد، از انتخاب مبلمان، رنگ دیوار یا تزئین دیوارهای اتاق با لوازم جانبی یا تصاویر، شکل و مکان تخت خواب و کمدها  که همه روشی عالی برای کمک به کودکان در جهت بیان خود از طریق چیدمان دکوراسیون باشند.

همینطور شلف هایی که بر روی آن لوازم مورد علاقه خود را نمایش میدهند و چادرهای بازی که در زیر آنها می توانند نظم و چیدمان فضای کوچک شخصی را تمرین کنند.

حریم خصوصی

این موضوع بسیار مهم هست به خصوص کودکان بزرگتر از حریم خصوصی اتاق خود بهره مند خواهند شد. این بدان معناست که آنها می توانند دارایی های خود را داشته باشند و نگران نباشند که باید آنها را از دستان کنجکاو خواهر و برادرهای کوچکتر و احتمالاً مخرب، در امان نگه دارند.

به عنوان مثال، یک اثر لگو که در مرحله ساخت است یا یک پروژه هنری که در حال خشک شدن است.

و این حریم خصوصی هر چه سن آنها بالاتر می رود اهمیت بیشتری پیدا می کند.

اگر کودک شما تمایل خاصی به نقاشی و طراحی از خود نشان می دهد، یک بازی آموزشی عالی برای او می تواند یک بازی هنری باشد. مطمئن شوید که به او مداد رنگی، آبرنگ، مقدار زیادی کاغذ سفید یا رنگی خالی و سایر لوازم نقاشی را می دهید تا اشتیاق خود را کشف کند.

سکوت

داشتن اتاق اختصاصی به این معنی است که کودکان می توانند از آرامش بهره مند شوند. این امر به ویژه برای کودکان درونگرا که خواهان فضای آرام و زمان تنهایی هستند و همچنین برای کودکان بزرگتر که می خواهند در آرامش مطالعه کنند بسیار خوب است. چیزی که آنها ممکن است در یک اتاق مشترک دریافت نکنند.

همچنین در مواقعی که کودک دچار عصبانیت شدید است، به خصوص به دلیل دعوای بین خواهر و برادرها، اتاقی برای عقب نشینی یک مزیت بزرگ برای کودک است. و این مورد در یک اتاق مشترک سخت هست، حتی با یک تخت دو طبقه.

کتاب‌ های هنری یا نرم‌ افزارهای مرتبط با هنر که به بیننده تورهای مجازی در اطراف موزه‌ ها یا نمایشگاه‌ها ارائه می‌دهند نیز جایگزین بسیار خوبی هستند و حتی برخی از آن‌ها نیز برای کودکان طراحی شده‌اند.

اگر کودک شما عاشق موسیقی است یا به طور خاص مجذوب اسباب‌ بازی‌ های موسیقیایی است، باید به این موضوع فکر کنید و نسخه کودکانه از آلات موسیقی مورد علاقه‌اش را به او پیشنهاد دهید، آموزش موسیقی و حتی بردن او به کنسرت می‌تواند یک تجربه آموزشی عالی برای او باشد.

مسئولیت

دادن اتاق شخصی به کودک در واقع می تواند مسئولیت پذیری زیادی را به او بیاموزد. این مزیت به آنها فضای مخصوص به خود را می دهد تا از آن مراقبت کنند و در صورت لزوم مرتب و تمیز نگه دارند.

آموزش چنین مهارت هایی از سنین پایین بسیار مهم و مفید هست زیرا به آنها کمک می کند تا عادت هایی بسازند که در سنین نوجوانی (که این مهارت ها از اهمیت بشتری برخوردار میشود) از آن سود برده و این دوره از رشد را به بهترین شکل سپری نمایند.

دوستان

وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، احتمالاً تمایل دارند که دوستان خود را به اتاق خود دعوت کنند تا ساعاتی را با هم بگذرانندو  این موضوع ممکن است در یک اتاق مشترک با یک خواهر یا برادر دشوار باشد.

داشتن اتاق اختصاصی به آنها احساس غرور زیادی در هنگام ملاقات با دوستان و حفظ حریم خصوصی از خواهر و برادر می دهد. همچنین آنها را تشویق می کند که اتاق خود را برای دیدار با دوستان مرتب نگه دارند زیرا این مسئولیت بر عهده خود او خواهد بود.

استفاده از مطالب وبلاگ صرفا با ذکر منبع و لینک به صفحه مقاله بلامانع میباشد.

2 دیدگاه در “اهمیت اتاق خواب شخصی کودک و حفظ حریم خصوصی آن

  1. کاربر سایت گفت:

    مطلب جالبی بود و دید من رو به این موضوع کاملتر کرد ممنونم

  2. کاربر سایت گفت:

    عااااااالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *