اتاق کودک, دکوراسیون داخلی

با توجه به روانشناسی رنگ ها، چه رنگ هایی مناسب اتاق کودکان است؟

محیطی که ما در آن زندگی می کنیم بر خلق و خو، دیدگاه، رفتار و حتی رفاه ما تأثیر می گذارد و عواملی مانند نور، رنگ و دکوراسیون همگی در این موارد نقش دارند. این مسئله مطمئناً برای رنگ‌های اتاق بچه‌ها نیز صادق است.

بر اساس مطالعه ای که توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، کودکان نسبت به محیط اطراف خود بسیار حساس و تاثیر پذیر هستند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که بچه‌های کوچک‌تر به رنگ‌های روشن‌تر پاسخ مثبت می‌دهند در حالی با که طیف های تیره ارتباط منفی‌ دارند.

با دانستن این موضوع، مهم است که تأثیر رنگهای محیط اطرافشان را بر مواردی مانند خواب و آرامش کودکان در نظر بگیریم.

روانشناسان رنگ توصیه می کنند اتاق کودک خود را با پالتهای (طیف های) آرامش بخش رنگ آمیزی کنید تا از تحریک بیش از حد و اضطراب جلوگیری کنید و به تقویت آرامش و افزایش قدرت یادگیری آنها کمک کنید.

بنابراین، در حالی که ممکن است هنگام تعیین رنگ اتاق کودک، تمایل شما به انتخاب رنگ های شاد، تند و پر باشد، مهم است که به یاد داشته باشید که وظیفه اصلی اتاق خواب ایجاد محیطی مناسب برای خواب با کیفیت آنها است.

رنگ های تیره و پر رنگ تر بهتر است برای اتاق بازی انتخاب شود. به عنوان مثال، زرد یک رنگ جذاب و شاد است، اما اثر پر جنب و جوشی که در طول روز ایجاد می کند ممکن است الگوهای خواب کودکان شما را مختل کند. در عوض، می‌توانید یک زرد کم رنگ را برای ایجاد جلوه‌ ای روشن و مطبوع در نظر بگیرید.

در ادامه این مقاله بهترین رنگ های مناسب اتاق کودکان بر اساس روانشناسی رنگ را به شما معرفی میکنیم :

 

سفید اما نه مطلق!

هنگام انتخاب رنگ، روانشناسان پیشنهاد می کنند بین طیف های تیره و روشن تعادل برقرار کنید. تن های تیره تر می توانند مانع تمرکز حواس شوند و بر کیفیت و الگوهای خواب تأثیر منفی بگذارند.

هدف این است که فضایی راحت ایجاد کنید تا برای کودک شما حس امنیت و آرامش داشته باشد و در نتیجه آن یک چهارچوب ذهنی مثبت ایجاد کند. این هدف را می‌توان با طرح‌ های کم‌ رنگ یا خفیف، و همچنین رنگ‌ های خنثی و خاکی در مقابل طیف های پر رنگ و تند انجام داد.

به جای سفید مطلق، رنگ های سفید با تم های ظعیف مانند کرم، پوسته تخم مرغی یا عاجی، علاوه بر بزرگتر کردن فضای اتاق، مقداری گرما اضافه می کند. افزودن تم های صورتی کم رنگ یا سبز، ترکیبی آرام‌ بخش ایجاد می‌کند و در عین حال کمی به فضا عمق می‌بخشد. 

آبی های ملایم

مطالعه ای که توسط مجله روانشناسی کاربردی انجام شد به این نتیجه رسید که آبی روشن می تواند تأثیر عاطفی مثبتی بر کودکان داشته باشد.

بنابراین از رنگ‌های تیره‌ اجتناب کنید و رنگ‌های ملایم و لطیف را انتخاب کنید تا محیطی با آرامش را ایجاد نمایید مثلا یک آبی آسمانی یا آبی خیلی روشن.

در واقع گفته می شود که آبی در طیف های روشن تر ضربان قلب را کاهش می دهد و فشار خون را پایین می آورد و همچنین یک اثر مراقبه ایجاد می کند.

سبزهای روشن

رنگ سبز علاوه بر این که یک گزینه عالی برای رنگ های خنثی از نظر جنسیت است، در طیف هایی ضعیف و کم رنگ مانند مریم گلی، خزه ای یا نعنایی خیلی محو می توانند بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده باشند. سبزهای روشن برای ارتقای سلامت و همچنین افزایش تمرکز برای یادگیری شناخته شده اند. اثبات تاثیر مثبت طیف سبز بر سلامتی همیشه از ایده های پرطرفدار محققین بوده است و مقالات و اسناد زیادی در این باره وجود دارد.

بنفش خفیف

در مجموع طیف های صورتی کم‌ رنگ کلاسیک، و همینطور بنفش‌ های ملایم مانند اسطوخودوسی، یاسی، بنفش و مرجانی باعث آرامش و تمدد اعصاب می‌شوند.

این دقیقا همان چیزی است که هنگام انتخاب رنگ برای اتاق کودک خود به دنبال آن هستید. این رنگ های ضعیف و ملایم در مقایسه با بنفش تیره و تند می توانند محیطی آرام تر ایجاد کنند.

بژ و خاکستری گرم

رنگ های خنثی و خاکی با خاصیت گرم نیز احساس آرامش و رضایت را به اتاق کودک شما می بخشند. یکنواختی رنگ های بژ، خرمایی و خاکستری ملایم باعث ایجاد احساس آرامش و امنیت می شود.

علاوه بر این، این رنگ‌ها می‌توانند انتخابی عالی برای خواهران و برادران با جنسیت‌های مختلف باشند که در اتاق خواب مشترک هستند.

چنانچه قصد دارید از چندین رنگ در تزئین اتاق استفاده کنید توصیه میکنیم حتما تمام طیف ها از یک ریشه باشد مثلا، طیف های مختلفی از آبی ملایم یا صورتی پاستلی. ایجاد فضایی رنگارنگ میتواند موجب آشفتگی و تحریک کودک پیش از خواب باشد.

اگر در انتخاب رنگ های مناسب و همخوان با یکدیگر دچار مشکل و سردرگمی هستید ما ابزار آنلاین زیر را به شما پیشنهاد میکنیم، وب سایت زیر بصورت کاملا بصری طیف هایی مناسب با رنگ های دلخواه شما را پیشنهاد میدهد.

برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید

 

توصیه میکنیم از رنگ های غلیظ و عمیق مانند قرمز یا صورتی تیره اجتناب کنید. رنگ های ملایم همیشه تاثیر مثبت بر خلق و خو و حالت روحی کودک شما خواهد داشت و حس آرامش را به او القا میکند.

سخن پایانی و یک نکته طلایی

این مقاله را با یادآوری یک نکته طلایی به پایان میبریم، یادتان باشد در خرید رنگ ها همیشه یک یا دو درجه روشنتر انتخاب کنید چرا که پس از اجرا روی دیوار تیره تر به نظر خواهند آمد.

استفاده از مطالب وبلاگ صرفا با ذکر منبع و لینک به صفحه مقاله بلامانع میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *